Den internasjonale dagen mot matsvinn
29. september markeres Den internasjonale dagen mot matsvinn. Dagen ble opprettet av FN for å fremheve viktigheten av arbeidet med å redusere matsvinnet.
I arbeidet med å minske matsvinnet har FNs bærekraftmål nummer 12 Ansvarlig forbruk og produksjon, et tydelig delmål som tar opp nettopp dette. Formålet med markeringen ble begrunnet med en økende verdensbefolkning, uforutsigbare klimaendringer og et behov for bærekraftig jordbruk.
Test ut Too Good To Go appen
For å redusere matsvinnet har Coop Nordland igangsatt en rekke tiltak i våre butikker og serveringssteder. Matredder appen Too Good To Go er et eksempel på et slik tiltak, hvor vi per september 2022 allerede har reddet over 18 000 poser med mat. Appen knytter butikker med mat til overs sammen med kunder og medeiere som ønsker å redde maten til redusert pris i forundringsposer.
Null-visjon for kasting av mat
Coop vil drive sin virksomhet med et minst mulig miljø- og klimafotavtrykk. Vår forretningsstrategi understreker at miljøvennlig og ressursbesparende løsninger skal være en integrert del av vår virksomhet. Å kaste mat kan være både uetisk, miljøbelastende og ulønnsomt. Derfor har Coop etablert en null-visjon for kasting av mat. For våre butikker er det viktig å gjøre presise bestillinger, slik at varer ikke hoper seg opp, usolgt. Derfor har vi startet prosjektet Optimal bestilling som skal bidra til at butikkene får den varemengden kundene vil kjøpe, og til riktig tid. Et annet virkningsfullt tiltak er nedprising av varer med kort holdbarhet. Disse varene blir priset ned med 40% i alle våre butikker. Emballasjedesign er også en viktig del av vårt arbeid mot null-visjonen for kasting av mat.
Coop Nordland har i flere år vært en aktiv støttespiller for Kirkens Bymisjon i Bodø, en mottakssentral for overskuddsmat som blir formidlet til de som trenger det. Vi støtter og samarbeider med Matsentralen både økonomisk og gjennom å levere overskuddsmat.
Det er hjemme hos forbruker at brorparten av matkastingen skjer. Coops visjon om null matkasting omfatter derfor kundene. Vi ønsker å gi økt kunnskap om hvordan mat skal oppbevares, hvordan man vurderer matens kvalitet, og deler spennende oppskrifter som inspirerer til å bruke maten man har i hus før man kjøper ny.