La nærbutikken bestå

Coop Prix, Sulitjelma


Tekst: Ord i Vind
Foto: Nadia Norskott, Martin Losvik og Max Emanuelson


Tiden er inne for å slå et slag for lokalbutikken. Der dørene åpnes i all slags vind og vær, akkurat der du har valgt å bo.

Kenneth Jørgensen, butikksjef
Coop Prix Blekvassli

Butikksjef Kenneth Jørgensen gleder seg over at det i disse dager åpnes 90 splitter nye kvadratmeter i Bleikvassli. Han forteller om nysgjerrige og spente kunder som gleder seg til ny butikk.

− Vi ser at det gjør noe med kundene våre, at vi satser på dem og lokalsamfunnet. Det er det hverdagen dreier seg om akkurat nå, sier Kenneth. Fornøyde kunder gir energi og det er et meningsfullt arbeid. At vi har en god skole og en flott butikk er en viktig årsak til at folk kan bo litt utenfor allfarvei.

− Det er viktig. Det er rett og slett en del av jobben min, å holde liv i samfunnet, sier Kenneth. Det er ikke mye jeg sier nei til når jeg blir spurt. Selge lodd i butikken, bidra på festivalen. Det er artig at lokalsamfunnet utvikler seg.

Mest av alt samler Kenneth på de små øyeblikkene. Spøk og alvor, omsorg i en samtale.

− Man blir godt kjent.

Lars Arve Jakobsen, administrerende direktør Coop Nordland

Akkurat der du bor
Lokalbutikken er viktigere enn noen gang. Vi så det under pandemien. Og vi ser det i det daglige. Men vi glemmer fort.

I dag kappes kjedene om å havne lavest på prisbørsen. Enkelte ganger er det bare noen kroner som skiller på en stor handlekurv. Men lavest er lavest, tenker kundene, og kjører gjerne langt for å spare noen kroner.

− Det er klart vi merker det, sier administrerende direktør i Coop Nordland, Lars Arve Jakobsen. Han forteller at det siste året har røynet på mange lokalbutikker.

− Men våre eiere har bestemt at vi skal satse på nærbutikkene. Så da lytter vi til det, og bygger butikker der eierne vil ha dem, sier Jakobsen.

− For oss i Coop Nordland er det helt umulig å seile bare på prisbølgen. Vi gjør daglig små og store verdivalg, og vi har valgt å være til stede i distriktene der det ikke er noen selvfølge å gå med store overskudd.

 

Lisa- Cathrin Antonsen, butikksjef,
Matkroken Kjerringøy

Vil du ha butikk, bruk den
− I Coop Nordland utgjør de små butikkene i distriktene over halvparten av porteføljen. Vår primæroppgave er å tilby våre medeiere basisvarer akkurat der de ønsker å bo. Nordland er et langstrakt fylke. Våre medeiere er bosatt i «dalstroka innafor», i de innerste fjorder og på de ytterste holmer og nes. Det er dem vi står ansvarlig overfor, sier Lars Arve Jakobsen.

På et av disse stedene treffer vi Lisa-Cathrin Antonsen. Hun er nærbutikkens ansikt utad på Kjerringøy, og hun sier det akkurat som det er: Hun har kjent prispresset på kroppen. For selv om mange gir uttrykk for det hver eneste dag, hvor glad de er for å ha butikken på «rett» side av fjorden, så er det mange som handler i byen.

Hun er klar på det: Skal det bo folk i distriktene, så må en del ting være på plass. Skole, for eksempel. Et visst nivå av transport. Og butikk.

− Vil du ha butikk, så må du bruke den. Den er en viktig brikke i lokalsamfunnet. Vi er ei lita bygd, og vi må ha møteplasser, arbeidsplasser, idrettslag og matvarer, sånn er det.

Jo visst er det go’ord å få. Fine tilbakemeldinger som butikksjefen lever godt på. En stund.

– Jeg opplever at vi gjør en forskjell. Coop gir tilbake til en levende bygd. Også i det små.

 

Tonje Setså, Butikksjef
Coop Prix Sulis

Medeier – ikke bare medlem
− Som medeier har du en demokratisk rett til å være med og bestemme hva pengene Coop tjener, skal brukes til, sier Jakobsen. Han har 59 samvirkelag i Coop Norge i sin portefølje, og alle gjør det litt på sin måte.

− En felles mal finnes ikke. Kjøpeutbytte kan gis på mange ulike måter. Når du bruker dine gratis-kuponger, er det en medeierfordel. Når du reiser billigere fordi du er medeier i Coop, er det noen som har forhandlet fram denne fordelen for akkurat deg, sier Jakobsen. Han er i likhet med Martin spesielt fornøyd når noe av overskuddet kan gå til Anne på 5 år som lærer å svømme i regi av idrettslaget ditt, eller Roger på 8 år som er superstolt av den nye fotballdrakten sin.

 

Brynhild Rengård, butikksjef, Extra Melbu

Kommer for å prate kjenning
På Melbu er det Brynhild Rengård som styrer skuta.

Også hun er klar på at lokalbutikken er utrolig viktig. Hun ser det i det daglige, at det å ha et samlingspunkt betyr mye for mange.

− I stedet for å velge å sitte alene hjemme, tar de turen innom butikken. Kanskje trenger de ikke så mye, men de vet at de treffer kjentfolk. Noen har mistet sine nærmeste, det kan fort bli litt ensomt.
Selv gleder hun seg til hver eneste arbeidsdag.

− Det er kollegaene mine, og selvfølgelig alle de fantastiske kundene våre.

Å bidra lokalt er noe av det som gjør jobben givende. Brynhild forteller at Coop er sterkt inne med sponsorsamarbeid til en rekke lag og foreninger, og hun butikksponser gjerne klasser, foreninger og andre som driver med loddsalg til gode formål.

 

Martin Gåsland Tømmerberg, butikksjef,
Coop Marked Nygårdsjøen

Vi må jo møtes!
Martin Gåsland Tømmerberg er butikksjef for Coop Marked Nygårdsjøen, og slår også et slag for nærbutikken.

− At Coop Nordland satser på distriktene, er både fastboende og hyttefolk glade for. Mange viser tydelig at de setter pris på nærbutikken sin, sier Martin.

– Mange av hyttefolket forteller at de venter med helgehandlinga til de kommer hit. De vil jo gjerne beholde butikken, og det setter vi umåtelig stor pris på. Det arrangeres strikkekafé og vaffeldager på butikkloftet. Folk kommer.

– Vi må jo møtes!

Det er musikk i ørene til administrerende direktør Lars Arve Jakobsen.

− Vi er Coop, og vi velger våre kunder og medeiere. Men vi er også avhengige av at medeierne velger oss. Så nå slår vi rett og slett et slag for den viktige nærbutikken. La nærbutikken bestå!


Slik deler vi våre verdier

Mye har skjedd siden 1906. Vi har vokst, byttet navn og vi har etablert oss i hele landet. Hverdagen har også endret seg, både for de som handler hos oss og for oss som jobber i butikkene. Måten vi deler på er heller ikke helt som før, men målet er fortsatt det samme som for hundre år siden. Vi er fortsatt et kooperativ, et samvirkelag eid av medlemmene våre. Verdiene vi skaper skal fortsatt deles tilbake til medeierne.

Vi skal fortsatt tilby varer og tjenester der ingen andre driver butikker. Det er fordi visjonen vår er den samme som alltid, å skape verdi for og sammen med våre medeiere, og fordi samvirke fortsatt er den beste måten å bygge små og store samfunn på. Sammen bidrar vi til at lokalbutikkene lever, at idrettslagene kan tilby gode aktiviteter, at korpsene spiller og at mennesker får en ny sjanse i arbeidslivet. Velger du oss velger du samvirke. Samvirke for levende lokalmiljøer, gode møteplasser og kollektiv verdiskapning.


Organisasjon og egenart

Nærmere 62 prosent av innbyggerne i vårt markedsområde er medeiere i Coop Nordland. Nærmere to tredjedeler av norske husstander er medeiere i Coop. Alle medeiere har mulighet til å si sin mening og påvirke. Coop Nordlands medlemsdemokrati består av 31 medlemsvalgte og 15 valgt blant de ansatte. De medlemsvalgte representerer nærmere 80 000 medeiere i Nordland. De fem aktive regionrådene Midt, Sør, Nord, Bodø og Midtre Helgeland har de siste årene økt aktiviteten gjennom blant annet arbeid med Coop valg, medlemsaktiviteter, sponsorevents og deltakelse på nyåpninger av butikker.

Gjennom de medlemsvalgte sitt engasjement i regionrådene lokalt og samvirkelagets Årsmøte, er en med på å forme dagens og fremtidens Coop. Sammen vil vi videreføre en 150 år lang tradisjon tuftet på ærlig handel, demokrati og samarbeid til det beste for våre medeiere.

At vi er eid av forbrukerne, at medeierne har innflytelse og at vi deler verdiene vi skaper, er det som skiller oss fra konkurrentene. De neste årene skal vi enda tydeligere fremheve vår egenart og demokratiet i vår samvirkemodell. Medeierne skal få større innflytelse, blant annet gjennom Coops medlemspanel. Vi skal også utvikle vårt medlemsprogram og styrke våre medlemsfordeler. I Coop Nordland bruker regionrådene medlemsportalen for å kommunisere og innhente informasjon om organisasjonsarbeidet. Vi har også lansert et nyhetsbrev for å sikre at de medlemsvalgte får god informasjon og til enhver tid vet hva som rører seg i virksomheten.

 

Region Bodø

 

Region Korgen

 

Region Midt

 

Region Midtre Helgeland

 

Region Nord

 

Region Sømna

 

Region Sør

 

Regionrådene i Coop Nordland

 

Våre medlems- og ansattvalgte er viktige ambassadører for Coop og den kooperative egenart. Hovedoppgaven til regionrådene er å bidra til at Coop drives slik at medeiernes forventninger blir oppfylt. Den siste tiden er det arbeidet med tema som bærekraft, lokalmat, medlemsfordeler og markedsføring. Regionrådene har også vært engasjert i arbeidet med ny strategiplan og evaluering av regionrådsmodellen. Som medlemsvalgt i Coop Nordland er du en del av et større fellesskap tuftet på engasjement gjennom et nettverk av aktive mennesker med variert bakgrunn. Vår eierform og demokrati skal gjennomsyre vår virksomhet, vi skal utvikle plattformer for medeierne som sikrer tettere interaksjon og vi skal ta ansvar og vise omsorg for lokalsamfunn.

Fokusområder mot 2026 blir blant annet:

  • Bygge kunnskap og motivasjon internt og eksternt om vår egenart

  • Øke innflytelsen og engasjere i tidsriktige kanaler

  • Øke medlemsnytten

  • Forenkle medeieropplevelsen i butikk og digitalt

  • Rekruttere flere medeiere

  • Synliggjøre fordelene ved å være medeier

  • Øke aktiviteten i regionrådene


Oppgraderinger av nærbutikkene i distriktet:

Coop Nordland prioriterer å ha god butikkstandard. Utover moderniseringen er det foretatt løpende vedlikehold både innvendig og utvendig, med utskifting av slitt utstyr, led-belysning og komplettering av eksisterende driftsmidler i flere butikker og eiendommer.

  • Coop Prix Engavågen – ny butikk som erstatter Coop Marked Engavågen

    Extra Tverlandet – nyetablert søndagsbutikk med 100% Selvscann

    Extra Sortland –utvidet selvscann og etablert Shop Express

    Coop Marked Bindalseidet – ny kjøl/frys

    Coop Marked Vevelstad – ny kjøl/frys

    Coop Marked Hattfjelldal – er innfusjonert butikk

    Byggmix Hattfjelldal – er innfusjonert butikk

  • Byggmix Beiarn – Oppgradert konsept, etablering av egen inngang

    Byggmix Hattfjelldal – Oppgradert butikk, egen inngangsportal

    Extra Salhus – Utbygging, omprofilering m/ Skann & Betal og Shop Express

    Extra Strand – Utbygging, omprofilering m/ Skann & Betal og Shop Express

    Extra Andenes – Tilleggsetablering m/ Skann & Betal og Shop Express

    Marked Nygårdsjøen - Oppgradering m/ nye kjøledisker

    Matkroken Kjerringøy – Utvidet salgareal, oppgradert konsept, m/ Skann & Betal

    Prix Inndyr – Ny butikk og omprofilering og Skann & Betal

    Prix Velfjord – Omprofilering m/ Skann & Betal

    Prix Hattfjelldal – Omprofilering m/ Skann & Betal

    Prix Straumen – Oppgradering Prix 2.0 m/ Skann & Betal

    Prix Beiarn – Oppgradering Prix 2.0, m/ Skann & Betal

    Prix Steigen – Oppgradering Prix 2.0 m/ Skann & Betal

  • Extra Melbu – Etablering skann & betal

    Mega Sortland – Oppgradert konsept, nytt anlegg for kjøl og frys, etablert skann & betal

    Prix Andenes – Ombygd for å gjøre plass til Vinmonopolet, oppgradert konsept og etablert skann & betal

    Prix Stokmarknes – Nytt anlegg kjøl og frys

    Prix Valnesfjord – Oppgradert konsept, etablert skann & betal

    Prix Røkland – Oppgradert konsept, etablert skann & betal

    Byggmix Korgen – Oppgradert konsept

Forrige
Forrige

Matstasjonen og verdifulle bidrag

Neste
Neste

Feskarbonden Bjørn på Reipå