Ny og større Extra i Glomfjord


Tekst: Inger Ellen Eftevand Orvin
Foto: Nadia Norskott


Velger du Coop, velger du også tilgang til dagligvarer og andre nødvendigheter – akkurat der du bor.

Vi i Coop skal alltid dele tilbake til våre medeiere. Det er vår identitet, vår motivasjon og vårt løfte. For å kunne dele tilbake så må vi ha sunn drift i butikkene våre, og da er det kun to ting som gjelder: Om kundene velger oss, og at vi selv sørger for gode butikker med bærekraftig drift.


Fra Norges minste til 750 kvadratmeter

Da Marit begynte som butikksjef på Extra i Glomfjord, innførte hun noen helt personlige rutiner. En av dem er å åpne butikken ti minutter før tida, slik at de som er på vei til 7-skiftet, rekker å stikke innom.

– Det er jo sånn det er, hvert sted har sine vaner og sine behov. Da må vi som driver butikk, prøve å strekke oss så godt vi kan.

For Marit Strand er de ekstra minuttene på morgenen ikke bare en gave til kundene, men i like stor grad en gave til seg selv. Den roen som følger med å starte dagen tidlig, tid til den ekstra kaffekoppen med noe attåt – den setter standard for en god dag.

Marit Strand, Butikksjef Extra Glomfjord

Møteplass mellom hyllene

Men på spørsmål om hva som er en skikkelig god dag på jobben, svarer hun: «Dagene med varemottak!»

For da koker det i butikken, flere av de 14 ansatte er på jobb, alle finner sin plass, og stemningen er god.

Og bedre skal den bli. For er det noe Marit virkelig ser fram til, så er det nyåpningen av Extra Glomfjord, i lokaler så store at alt slipper å lagres i høyden, og med så god plass mellom reolene at kundene kan tillate seg å stoppe og prate kjenning.

– For det er jo det vi vil være: en møteplass. Det trenger vi her i Glomfjord, sier Marit.

Ansatte ved Extra Glomfjord

Sin egen handlekultur

Siden hun flyttet til industristedet Glomfjord for åtte år siden, dratt dit av en kar, som hun leende uttrykker det, så er hun blitt godt kjent. Det blir man nemlig av å drive butikk.

– Noen ganger vet bygda mer om deg enn du vet om deg sjøl, ler hun.

Nå skal det sies at de første årene jobbet hun på kommunesenteret Ørnes, da som assisterende butikksjef. En nyttig erfaring som blant annet har vist henne hvor forskjellig handlekulturen er på de to stedene med bare et par mils kjørevei imellom.

– Ja, det er faktisk interessant. De spør etter helt andre ting. Ulike påleggsfavoritter, for eksempel.

Ny butikk Extra Glomfjord

Nattskift og syngende nestsjef

Butikksjefen skryter uhemmet av teamet sitt. Fantastiske ansatte som står på, er positive og har masse pågangsmot. I perioder har de til og med vært nødt til å kjøre nattskift for å få kabalen til å gå opp, det har rett og slett ikke vært plass til å fylle opp med varer i åpningstiden.

Ikke bare består gjengen av folk fra fire ulike land, de har også en syngende nestsjef.

− Julesangene til Kenneth (Hals) er en pop’is blant kundene.
Marit tror nok at han kommer til å teste akustikken i nybutikken også.

Nå gleder hun seg vilt til å utvide sortimentet på areal som nesten blir tredoblet. 750 kvadratmeter butikk, det kommer til å gjøre susen.

Kenneth Hals, nestsjef Extra Glomfjord

Handlelister på A4-ark

Andre som kommer til å nyte godt av sortimentet, er båtene som jevnlig leverer handlelistene sine til butikken.

− Det kan være flere tettpakkede A4-sider med varer fra hver båt, og det er heller ikke uvanlig med handlelister fra flere båter samtidig, forteller Marit. Dette er selvsagt verdifulle kunder for butikken.

− Vi har alltid strekt oss langt for å oppfylle ønskene, selv om vi ikke alltid har hatt alt inne i butikken. Kjøring og henting bidrar vi også med etter behov.

Dette er butikkdrift akkurat som Marit liker det: Finn nisjene på stedet, og gjør det du kan for å yte service.

Og skulle noen lure på hvor Marit tar med seg mobilen når hun tror at hun skal klare å slappe helt av, så er det hjem til mor og voksne barn på Rognan. Eller til campingvogna i Storvik.

Med flinke folk som tar seg av butikken, er telefonen nesten stille.

Forrige
Forrige

Møt HR-avdelingen vår

Neste
Neste

Nøste utvider: Traff trenden i tiden og ble tidenes garnsuksess