Om å skape et felles mulighetsrom

Fra venstre: Admin. direktør i Coop Nordland, Lars Arve Jakobsen, teamleder ved markedsteam i Nav Bodø, Cathrine Jenssen-Tvervik, HR-konsulent i Coop Nordland, Ida Haugland og NAV-leder i Bodø, Ivar Karlsen.

I dag er «alle» enige om at kaffebaren Samvirkelaget er en suksesshistorie. Men hva skal til for å ta fatt på den lange veien fra bare å se utfordringene, til faktisk å ha en formell avtale på bordet?

Vi tok et steg tilbake for å følge i sporene til Coop Nordland og Nav Nordland. Ett eller annet sted på veien møttes disse to store og viktige samfunnsaktørene. En eller annen gang ble de rette ordene sagt, de viktige beslutningene tatt. Noen så behovene, noen så mulighetene, og sammen skapte de noe nytt med stor betydning for mange.

Samarbeidsavtaler handler om store og fine ord, som samfunnsoppdrag, bærekraft, samhandling og velferdspolitikk. Men når alt kommer til alt, handler det om mennesker. Om hverdagen til deg og meg og dem vi er glade i. Og det er her den formelle avtalen mellom Coop Nordland og Nav Nordland virkelig bidrar: Som et fundament tiltakene er bygget på. Bærekraftige tiltak fordi de skaper verdier på flere felt og i flere lag.

Samarbeidsavtalen berører følgende områder:
Sykefraværsoppfølging, inkluderende rekruttering og tiltak som inkluderer sårbare grupper i arbeidslivet. Helt konkret gjelder siste punkt kaffebaren Samvirkelaget og Serviceteamet på City Nord.

  • Å samarbeide med Nav var ikke helt nytt for oss i Coop Nordland, sier HR-konsulent Ida Haugland. Hun forteller om et konstruktivt samarbeid med Nav over flere år, spesielt med tanke på oppfølging av sykefravær.

  • I Nav fant vi gode støttespillere som kunne tenke litt i lag med oss, utenfor de ordinære rammene. Det har vært en suksessfaktor for oss, ikke minst når det gjelder Samvirkelaget.

  • Å skape en slik mulighetsarena hadde vi ikke klart på egen hånd, sier Ida Haugland. Hun forteller at det å ha et bindeledd ut til alle de ulike lokale navkontorene rundt om i fylket, har vært et stort pluss.

  • Vi har inngått ett tettere samarbeid på dette området. Det fungere slik at Cathrine Jenssen-Tvervik, teamleder ved markedsteam i Nav Bodø, blir vårt bindeledd ut til alle de ulike lokale NAV kontorene rundt om i fylket. På den måten kan veiledere der kan bistå oss mye tettere på rekrutteringssiden. Cathrine Jenssen-Tvervik har Nav sin visjon i ryggmargen: «Vi gir mennesker muligheter». Avtalen gir henne mulighet til å bidra på rekrutteringssiden, slik at mennesker som ikke ville bli nådd gjennom ordinær utlysing og rekruttering, kan få sjansen til å delta i ulike tilbud.

  • Dette innebærer mulighet for arbeid, meningsfull aktivitet, og inntektssikring i henhold til lovfestede rettigheter, sier Cathrine. Monika Moen, HR og organisasjonsdirektør i Coop Nordland, er svært fornøyd med at Coop Nordland gjennom en strategisk partnerskapsavtale har fått formalisert det gode samarbeidet med Nav.

  • Særlig synes jeg punktet rundt inkludering er spennende. Her gjør vi mye bra allerede, blant annet i forbindelse med Samvirkelaget og Serviceteamet. Sosial bærekraft er et satsingsområde for Coop Nordland, og vi er stolte av det vi allerede får til. Men vi kan alltid bli bedre, og de mulighetene kan vi nå ha fokus på sammen med Nav, sier Monika Moen.

I avtalen mellom Coop Nordland og Nav Nordland er et felles ønske om å bidra til bærekraft gjennom tilrettelegging for deltakelse i arbeidslivet, formalisert:

Et samarbeid mellom Coop Nordland og NAV Bodø skal fremme partenes samfunnsoppdrag og bidra til regional samhandling, en bærekraftig samfunnsutvikling og bygge på FNs bærekrafts mål.

NAV har ansvaret for å gjennomføre arbeidsmarkeds-, pensjons- og velferdspolitikken i Norge. De langsiktige og overordnede føringene for Arbeids- og velferdsetaten er: Flere i arbeid, bedre brukermøter og pålitelig forvaltning. Dette skal NAV oppnå gjennom blant annet å jobbe kunnskapsbasert og å være en åpen og samhandlende organisasjon. En av etatens viktigste oppgaver er arbeid for å redusere ledighet og utenforskap, og bidra til at utsatte grupper inkluderes i arbeidsmarkedet.

Det er viktig for NAV å samarbeide tettere med arbeidsgivere. Samarbeid med andre aktører skal legge til rette for bedre koordinerte tjenester. For å sikre brukerne tilpassede og gode tjenester skal samarbeid internt i NAV, i partnerskapet med kommunene, med sentrale aktører i arbeidslivet, med utdannings- og helsesektoren og andre viktige tjenesteytere styrkes.

Formålet med avtalen er å inngå et langsiktig, forpliktende og likeverdig samarbeid om utvikling av kunnskap og kompetanse som møter arbeidslivets behov, bidrar til et bedre koordinert tjenestetilbud til regionens innbyggere og sikre kvalitet og gjennomslagskraft i prioriterte prosjekter. Strategisk partnerskap skal bidra til å sikre høy sysselsetting og høy yrkesdeltakelse, og gjennom samarbeidet bidra til at utsatte grupper får og beholder varig tilknytning til arbeidslivet.

Partnerskapet skal også bidra til at arbeidsgiver får dekket sitt arbeidskraftsbehov. Formålet med samarbeidsavtalen er å formalisere og strukturere samarbeidet mellom virksomheten og NAV. Omfanget og planen for samarbeidet legges ved i egne vedlegg til avtalen. Samarbeidet omfatter NAVs tjenester og kan omfatte rekruttering, inkludering og kvalifisering av arbeidssøkere til jobber i virksomheten, eller bistand ved permitteringer eller nedbemanninger. Samarbeidet skal også omfatte sykefraværsoppfølging i bedrift og koordinering av forebyggende arbeid innen sykefravær og arbeidsmiljø.

Forrige
Forrige

Familiedag Opptur

Neste
Neste

Velkommen til Coop-hagen i Geitvågen