Geir Magne – Engelen på hjul
Tekst: Ord i Vind
Foto/Video: Nadia Norskott
Velger du Coop, velger du også omtanke, samarbeid og forhindre matsvinn.
Kirkens Bymisjon har i samarbeid med Coop Nordland funnet en ordning for innhenting av varer ute i våre butikker, som gjør at varer som enten er i ferd med å gå ut på dato eller av andre grunner ikke ansees som salgbar vare ut fra butikk kan tilbys de som av ulike årsaker trenger eller ser mulighetene for å utnytte disse varene på en samfunnsøkonomisk måte.
350 bodøfamilier. 800 mennesker. 400 kilo mat – hver dag. Lønn? Nei. Arbeidsglede? Ja. Engasjement? Ja. Mye.
I tre år har han drevet på. Stått tidlig opp, som han alltid har gjort gjennom et langt arbeidsliv. Den største endringen er drivkraften. Den kommer fra et sted uten kontonummer og lønnstrinn. Den er upåvirket av konsumprisindeks og streikerett. Den lar seg vanskelig sette ord på.
Et enkelt valg
Det startet litt tilfeldig. Etter at dataingeniøren Geir Magne Lauritzen hadde tatt sluttpakke fra sin gamle arbeidsgiver Telenor, jobbet han dugnad på flymuseet i et par år. Mekket på fly og koste seg med det.
− Men så dukket det opp en tanke om at det måtte jo være noen som hadde bruk for meg utenfor faget mitt også. Jeg hadde lagt merke til bilen til Kirkens Bymisjon flere ganger, og da jeg tilfeldigvis støtte borti en gammel kollega som fortalte at de hadde behov for flere sjåfører, så var veien kort opp på kontoret. Det var dette jeg ville bruke tid på.
Aldri nei til noen
Slik gikk det til at Geir Magne hver morgen setter seg inn i Kirkens Bymisjon sin varebil, og tar den vanlige ruta innom 19 butikker og grossistlager. Brød og pølser, kylling og appelsinjuice leveres deretter til pakkegjengen på Matstasjon. Når poser og esker er klar, kjører han dagens runde til dem som venter på mat akkurat denne dagen.
Kanskje trykket vi på drivkraftknappen akkurat der.
− Behovet er så forbausende stort. Hadde tilgangen på mat vært større, hadde vi delt ut til flere, sier Geir Magne.
For tiden får familiene på Kirkens Bymisjons liste levering annenhver uke. For de sier ikke nei til noen. Det handler om å dele det de har.
Mat i bøtter og spann
Det er sjelden Geir Magne møter kundene sine. Posen settes på trappa. Eller inn i gangen.
Men han vet at de er der. Derfor har ønsket om å være til nytte skapt et livsinnhold han ikke ville vært foruten. Ikke det sosiale på kaféen heller.
Om det er en dag han husker ekstra godt?
− Det må være da Lyst På laget påskelunch under Corona, og vi kjørte ut varm mat, bokstavelig talt i bøtter og spann. Det handler om å bry seg. Og det handler om å se folk rundt seg. De som trenger deg, er overalt.