Åpenhetsloven i Coop Nordland
I Coop er vi opptatt av å være en ansvarlig samfunnsaktør. Vi er engasjert stifter og medlem i Etisk Handel Norge, vi har en egen avdeling for Trygg Vare og vi stiller strenge krav til våre leverandører gjennom innkjøpsavtaler og etiske retningslinjer for leverandører.
Coop-familien består av åtte kjeder og mer enn 1200 butikker. Disse selger alt fra fyrstikker, kokosmelk, brød og bananer – til spiker, sykler, SUP-er, telt, gressklippere og byggevarer. Til sammen har vi mange tusen varelinjer, ofte med komplekse leverandørkjeder. Bestanddeler og råvarer kommer fra produsenter og leverandører over hele verden.
Det er krevende å ha oversikt over alle leverandører i alle ledd. Selv om vi mener at vi har gode og robuste systemer for valg av leverandører, må vi, som de fleste andre store virksomheter, gjøre enda mer for å sikre oss mot brudd på menneskerettigheter og anstendige arbeidsvilkår.
-
Lokale leverandører
Coop Norge SA er samvirkelagenes fellesorganisasjon, og innkjøp av varer foregår i all hovedsak gjennom Coop Norge. Det er også disse som gjennomfører risikovurdering for denne leverandørmassen. Om lag 85% av innkjøpene i Coop Nordland gjøres via Coop Norge. Selskapet har ansvaret for blant annet innkjøp, markedsføring og HR, og gjennomfører størsteparten av innkjøpene til butikkene under Coop Nordland SA. Resterende 15% er Coop Nordlands egne innkjøp fra lokale leverandører.
Coop Nordland er opptatt av å sikre forsvarlige innkjøp. Med 87 butikker i vår portefølje og 6 kjøpesenter, har vi en rekke lokale leverandører som vi samhandler med, og som ivaretas lokalt. Disse leverer tjenester innenfor eiendomsforvaltning/utvikling, butikkdrift, rådgivningstjenester, varesortiment i butikk med mer.
Coop Nordland leier ut lokaler til om lag 150 eksterne leietakere, og vi har samarbeid med om lag 100 små til mellomstore idrettslag, festivaler og veldedige organisasjoner.
-
Coop Norge SA skal drive ansvarlig virksomhet og forplikter oss til å fremme forsvarlige arbeids- og miljøforhold i våre verdikjeder.
Klikk på lenken under for å lese mer:
Coop Norges etiske retningslinjer for leverandører -
Vår redegjørelse: Aktsomhetsvurdering+Åpenhetsloven-2023.pdf (squarespace.com)
Vårt ansvar
I Åpenhetsloven er det korte navnet på «Lov om virksomheters åpenhet og arbeid med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold» og trer i kraft 1. juli 2022. Lovens formål er å «fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i forbindelse med produksjon av varer og levering av tjenester, og sikre allmennheten tilgang til informasjon om hvordan virksomheter håndterer negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.»
Loven bygger på OECDs retningslinjer for flernasjonale selskaper. Retningslinjene retter forventninger til virksomheter på områder som menneskerettigheter, arbeidstakerrettigheter, miljø, skatt, antikorrupsjon, konkurranselovgivning, forbrukerinteresser og åpenhet. Retningslinjene forventer at virksomheter gjennomfører aktsomhetsvurderinger (risikovurderinger), og videre at man skal iverksette tiltak for å bevare miljøet, respektere menneskerettigheter, ivareta arbeidstakerrettigheter og unngå korrupsjon/smøring.
Coop har solid erfaring med å velge ut leverandører basert på kriterier som kvalitet, leveransesikkerhet, bærekraft og arbeids- og menneskerettigheter. Dette kan du lese mer om i Coops etiske retningslinjer for leverandører.
Våre lokale leverandører
Coop Nordland heier på lokale leverandører og er en pådriver for lokal verdiskapning! Åpenhetsloven gir oss inspirasjon til å være en pådriver for aktsom og ansvarlig drift i vårt område. Vi er opptatt av å sikre forsvarlige innkjøp. Med mer enn 87 butikker i vår portefølje og 6 kjøpesenter har vi en rekke lokale leverandører som vi samhandler med, og som ivaretas lokalt.
Ca 85% av innkjøpene i Coop Nordland gjøres via Coop Norge. Dette er spesielt avtaler som omhandler varer og sortiment, samt interne system. De resterende 15% er Coop Nordlands egne innkjøp fra lokale leverandører. Totalt har Coop Nordland ca 3000 lokale leverandører. Coop Nordland leier også ut lokaler til om lag 150 eksterne leietakere på våre 6 kjøpesentre.
Vi skaper og deler verdier
Visjonen vår minner oss på vår unike egenart som handler om å skape verdier for våre medeiere og for fellesskapet. Verdiene skal skapes på en aktsom måte sammen med lokale aktører som deler samme verdisyn. I Coop Nordland skal vi respektere grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Vi skal også respektere dyr, samfunn og miljø.
Aktsomhetsvurdering
Coop Nordland er blant de 9000 norske virksomhetene som omfattes av Åpenhetsloven. Som det fremgår av modellen, er noe av det første og viktigste å forankre arbeidet helt til topps i virksomheten. Deretter skal arbeidet med aktsomhetsvurderinger følge en klar struktur og rekkefølge. Aktsomhetsvurderingen handler om å undersøke og styre risiko for negativ påvirkning på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Aktsomhetsvurderingen skal omfatte både egen forretningsvirksomhet, leverandørkjeder og forretningspartnere.
Metode
I den overordnede risikovurderingen har vi dokumentert alle relevante leverandørers bransje og geografi. Leverandører innenfor høyrisiko-bransjer eller med produksjon i høyrisikoland er gjenstand for ytterligere utredning.
Vi deler aktsomhetsvurderingen inn i to områder:
Vare og tjenestekjøp
Utleievirksomhet og andre samarbeidspartnere.
For andre samarbeidspartnere har vi gjort en overordnet vurdering av leietakere og sponsorat i samarbeid med henholdsvis senterledelse og sponsorkontakt. I kartleggingen av risiko for uanstendige arbeidsforhold blant leverandører av varer og tjenester sorterer vi primært på følgende vurderingskriterier.
Avtalestørrelse
Bransjerisiko
Geografisk risiko
Resultat
I den overordnede risikovurderingen har vi dokumentert alle relevante leverandørers bransje og geografi. Leverandører innenfor høyrisiko-bransjer eller med produksjon i høyrisikoland er gjenstand for ytterligere vurdering. Utover disse vurderingskriteriene vil den generelle kjennskapen til leverandøren basert på dialog eller omdømme også bli vektlagt i risikovurderingene. I første fase har vi vurdert 125 lokale leverandører og utredet 43. Vi har ikke avdekket avvik hos de lokale leverandørene som har blitt utredet.
-
Styret i Coop Nordland SA har det øverste ansvar. Arbeidet med aktsomhetsvurderinger og pliktene i Åpenhetsloven er forankret i styret. Styret har også vedtatt Coops etiske retningslinjer.
-
Vi vurderer risiko for brudd på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold blant samtlige av våre lokale leverandører. Vi deler aktsomhetsvurderingen inn i to områder.
Lokale vare og tjenestekjøp
Utleievirksomhet og andre samarbeidspartnere.
Lokale vare og tjenestekjøp
Av våre 125 vesentlige lokale leverandører ble 43 vurdert som “kan inneha risiko for negativ påvirkning på menneskelige forhold.” Majoriteten av disse ble klarert som “ok” ved utredning. Et lite utvalg vil bli kontaktet for innhenting av mer informasjon. Det har ikke blitt avdekket avvik blant våre lokale leverandører.
Utleievirksomhet og andre samarbeidspartnere
Coop Nordland har om lag 150 eksterne leietakere. Flere av disse er store aktører med nasjonalt og internasjonalt eierskap som drifter på mange kjøpesentre i Norge. I første fase har vi gjennomgått leietakermassen og ikke avdekket risiko for negativ påvirkning i driftsleddet.
I tillegg har vi mer enn 100 små til middel store samarbeidsavtaler med lokale festivaler, breddeidrett og veldedighet. For å belyse viktigheten av å ivareta mennesker og miljø vil vi utforme policy og kontrakatsmaler for sponsorat og samarbeidspartnere.
Fremover skal risikokartleggingen oppdateres, og tiltak vil vurderes innen flere anskaffelseskategorier. Det vil bli utformet kontraktsmaler og interne retningslinjer for innkjøpsansvarlige og for senter, og utleievirksomheten vil bli gjennomgått med hensyn på ansvarlighet i vareproduksjon.
-
Vi arbeider strukturert for å sikre en ansvarlig og bærekraftig leverandørkjede hvor leverandørenes ansatte har ordentlige arbeidsavtaler, dokumentert lønn, organisasjonsfrihet, hvor de ansattes helse og sikkerhet blir ivaretatt og hvor arbeidstidsbestemmelser overholdes.
a. Alle nye leverandører skal akseptere og signere Coops etiske standard for leverandører. Standarden inkluderer krav til arbeidsforhold, menneskerettigheter, lønn, tvangsarbeid, organisasjonsfrihet osv.
b. Vi vurderer våre leverandører gjennom bakgrunnssjekker, egenevalueringer eller via uanmeldte kontroller med intervju.
c. Når vi avdekker feil, mangler eller brudd på lover, regler og vår etiske standard for leverandører, må leverandørene rette opp forholdene innen en viss tid. De som ikke er i stand til eller er villig til å rette opp forholdene kan ikke fortsette som leverandører til Coop Nordland SA.
d. Dersom det oppstår tilfeller hvor vi ser at vår egen anskaffelsesprosess kan bidra til risiko for uanstendige arbeidsforhold, så gjennomgår vi tilfellene og forbedrer egen praksis.
-
Forbedringstiltak hos leverandører følges opp igjennom dialog. Vi logger avvik og resultater og rapporterer på utviklingen i kommende bærekraftsrapport.
-
Coop Nordland vil løpende besvare henvendelser fra interessenter som ønsker innsyn. I tillegg til at vi rapporterer om arbeidet i kommende bærekraftsrapport og i årsmeldingen.
-
Vi følger opp saker som krever erstatning eller gjenoppretting av skade. Per i dag har vi ikke hatt noen slike saker.
Veien videre
Åpenhetsloven motiverer oss til å jobbe enda grundigere og mer systematisk med informasjonsinnhenting og risikokartlegging. Vi vil jobbe oss lenger utover og nedover i verdikjedene våre, ut fra hva risikokartleggingen forteller oss. Dersom vi mistenker eller avdekker mulige brudd på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold vil vi umiddelbart sette i verk nødvendige tiltak.
Noen ganger kan det være nødvendig å bryte samarbeidet og finne en ny og bedre leverandør. Problemet med en slik løsning vil ofte være at leverandøren finner andre kunder slik at den dårlige praksisen fortsetter. Det kan ofte være bedre å samarbeide og stille krav til leverandørene slik at de som arbeider der får styrket sine rettigheter.
Informasjonsplikt. Fra 1.juli 2022 trer informasjonsplikten i kraft. Hvem som helst kan kreve å få informasjon om hvordan Coop og andre virksomheter håndterer faktiske negative konsekvenser.
Rapportering. Fra 2023 må virksomheter også publisere offentlige redegjørelser om hvordan vi arbeider med aktsomhetsvurderinger. Dette betyr at vi må fortelle om faktiske og potensielle negative konsekvenser av vår virksomhet, og fortelle hvilke tiltak vi setter i verk for å stanse eller begrense konsekvensene.
Etisk Handel Norge
Etisk Handel Norge har også laget et nyttig spørsmål- og svar-skjema om Åpenhetsloven: Q&A - Etisk Handel
Det er Forbrukertilsynet som skal håndheve Åpenhetsloven:
Åpenhetsloven - Forbrukertilsynet.Her forteller de hva som ligger i informasjonskravet, og hvordan man går frem for å etterspørre informasjon fra Coop og andre virksomheter: Informasjonskrav - Forbrukertilsynet
Tilsynet har også laget en podkast om Åpenhetsloven. Den kan være nyttig å lytte til for å få innsyn i bakgrunnen for den nye loven: Forbrukertilsynet i podkast om åpenhetsloven - Forbrukertilsynet