Sammen for livet

Administrerende direktør i Coop Nordland, Lars Arve Jakobsen. Foto: Nadia Norskott

Noen ting endrer seg aldri. Noen verdier går aldri av moten. Ordet Samvirkelaget er en slik ting. Eller, det er ikke en ting. Det er like mye en idé, en følelse, en erkjennelse av hva som betyr noe. Samvirke. Virke sammen. Jobbe sammen. Holde sammen. Samfunn. Samhold.

Coop Nordland er en stor og tung aktør. En offensiv bedrift som er klar til å møte markedets stadig skiftende krav. En fremoverlent organisasjon befolket med positive og hardtarbeidende folk:

– Vi tør der andre tviler, sier administrerende direktør Lars Arve Jakobsen.

Han vet bedre enn de fleste at Coop Nordland er tuftet på en arv som går langt tilbake. Det er en bedrift som har bygget stein på stein. I dag er det 1.300 medarbeidere som utgjør den humane kapitalen.

– Det er menneskene som skaper resultatene, ikke bygninger, strukturer og teknologi. Dette er kun verktøy som kan brukes, rett eller galt. Vi har klart å bruke verktøyene riktig, sier Jakobsen.

Noen ting endrer seg alltid. Det er lite som er statisk. Samvirkelaget har hatt mange navn. Det har mange navn. Sambo. Coop. Prix. Extra. Obs. Men innerst inne finner du den samme sjelen. En butikk som er litt din.

Lars Arve Jakobsen. Foto: Nadia Norskott

Du kan handle mye på nettet, men en digital verden kan ikke gi deg kjøttdeig og poteter på en regntung tirsdag. Bor du i en by er det flott med et senter, men hva med deg der ute? I distriktet?

Er det noe Nordland har mye av, så er det distrikt. I praksis så er hele fylket et distrikt. Egentlig så bor vi alle ute på bygda. Vi er alle en del av periferien. For det er jo her det skjer, ikke sant?

I løpet av de siste årene har Nordland blitt en yrende arena for innovativ vekst. Det bygges og skapes. Lyden av sirkelsag og pressluftbor er instrumenter i fremskrittets symfoni. Da må du også være med på laget.

– Det handler mye om å være relevant, sier Jakobsen.

Hvilket kan være vanskelig. For hvordan kan du sørge for at du er i forkant? Hva skal til for å skape fornøyde kunder. Til syvende og siste er det kunden som er sjefen. Det er han eller hun som velger å handle hos Coop Nordland.

Lars Arve Jakobsen. Foto: Nadia Norskott

Lars Arve Jakobsen. Foto: Nadia Norskott

Da er det viktig å være lokalt lojal mot disse små og mellomstore stedene – der du bor.

Vega og Valnesfjord. Steigen og Straumen. Beiarn og Brønnøysund. Vik og Værøy. Mørkved og Myre. Velfjord og Vevelstad. Nordfold og Nygårdsjøen. 

Ukjente navn.

Tenker du.

Og du har helt rett. Hvis du står utenfor Nordland og ser på denne listen av navn, så blir det bare det. Navn.

Bor du i Nordland, er du en nordlending, så forvandles disse navnene til pulserende lokalsamfunn. Samfunnshus. Grendelag. En sjark på vei inn, en traktor som pløyer åkeren, en bonde som våker over nyfødte griser, en arbeider som stempler inn, en lærer som gleder seg til å møte klassen igjen.

Sett fra utsiden er det ingen selvfølge at det skal ligge en moderne butikk på alle disse stedene. I hvert fall ikke hvis du bruker en kynisk kalkulator. Ikke hvis målet ditt  er å maksimere merverdien.

– Vi har et ansvar, sier Lars Arve Jakobsen.

For når du er stor og har muskler, så forplikter dette. Det er da raushet blir til gull. Det er da man forventer at du lar døra stå åpen, at du strekker ut hånda. Det er da du skal dele, bidra og oppmuntre til samarbeid.

Noen ganger er ikke tallene alt. Noen ganger er det lyden av en fotball i en ballbinge. Ekkoet av et korps. Lukten av varm buljong og dampende entusiasme. En gymsal fylt av spente foreldre. Den lykkelige larmen fra lysløypa en sen januarkveld.

Noen ganger er det betryggende å vite at du ikke bare har en trygg nærbutikk, men at den også fungerer som et par ekstra hender på dugnaden i idrettslaget. I velforeningen. Butikken som er litt din. Litt min.

– Vi er som en stor familie, sier Jakobsen.

Det betyr en organisasjon hvor man tar vare på hverandre. Hvor du blir sett – og hørt. Hvor din stemme faktisk betyr noe. Som medarbeider får du sjansen til å utvikle deg, ta ansvar og øke kompetansen.

Dette legger også grunnlaget for sosial bærekraft og inkludering:

– Når ti prosent av våre 1.300 medarbeidere har en ikke-nordisk bakgrunn, så er det et bevis på at vi har fått det til, sier Jakobsen.

Det samme gjelder samarbeidet med ulike aktører for å bistå i å skape en jobbmulighet for personer som av en eller annen grunn har havnet utenfor arbeidslivet. Coop Nordland har et tett samarbeid med NAV og ulike arbeidsmarkedsbedrifter.

Noen ting må alltid endres. Derfor blir ordet bærekraft sentralt i tiden som kommer. Men det skal ikke forbli et ord, det skal omdannes til konkrete handlinger.

Bodø Energi og Coop Nordland har startet en felles satsning på framtidens smarte energiløsninger, blant annet hurtigladere i Nordland. Og da dreier det seg ikke bare om lading:

– Vi ønsker med dette å ta et tydelig samfunnsansvar, sier Jakobsen. 

Noe som også reflekteres i at Coop Nordland har 34 prosent av aksjene i Salten Salmon. En bevisst strategi med tanke på lokal mat. Laks som før ble produsert i Tyskland, blir når skåret i Bodø. Og merkevaren Nordic Blue, en økologisk laks, er på full fart inn i butikkene – både i Norge og utlandet.

Det er fem pilarer som skal prege veien videre for Coop Nordland:

  • Kunden først

  • Økonomisk handlefrihet 

  • Kompetente medarbeidere

  • Engasjerte eiere

  • Sterkt omdømme

– Vi kommer til å sette i gang et program hvor alle lederne i Coop Nordland vil bli involvert. Vi skal hele tiden være på hugget, klar til å reagere. I et marked hvor endringer er konstant må vi etablere vår egen «utrykningsstyrke» som har maksimal beredskap, sier Jakobsen.

Noen ting endrer seg aldri. Som den grunnleggende verdien bak ordet Samvirkelaget. Nå i form av en alternativ kafé som bidrar til et inkluderende arbeidsliv.

– Idéen kom fra kreative sjeler i Coop Nordland. Noe som viser at vi klarer å skape en bedrift hvor det er rom for gode forslag, sier Jakobsen.

Han vet at selv om du er sjef, så sitter du ikke automatisk på fasiten.

Forrige
Forrige

Fra ekstravakter til varehussjef

Neste
Neste

Butikksjefenes gode hjelpere