Nå spiser vi sunnere

Coop Prix Berg solgte 35,76 % prosent mer frukt og grønnsaker i mars og april i år, sammenlignet med tilsvarende måneder i fjor. Hjemmekontor, hjemmeskole og hjemmebarnehage fører ikke bare med seg stress og usunne matvaner. Ferske tall fra Coop Prix viser en kraftig oppgang i salget av frukt og grønnsaker i år. 

– Mye tid hjemme kan utfordre ellers gode matvaner. Da er det ekstra hyggelig å se denne utviklingen hos kundene våre. Å spise frukt og grønnsaker er bra for både kropp og sjel, og kanskje særlig i disse tider, sier butikksjef Monica Eide hos Coop Prix Berg.

Allerede fra den første uken tiltakene for å hindre koronasmitte ble innført i Norge, økte salget av frukt og grønt. Størst er veksten i salget av grønnsaker, og tallene viser at salget har holdt seg høyt siden. Spesielt ser man en økning i salget av tomater, brokkoli, blomkål og kålrot. For hele den forbrukereide dagligvarekjeden, økte salget av frukt- og grønnsaker med nesten ti prosent i mars måned.

– Jeg må takke de ansatte her som virkelig har stått på for å gjøre frukt- og grøntavdelingen vår innbydende og frisk. Det er tydelig at dette har slått an hos våre kunder og medeiere, sier Eide. 

Korona-epidemien har både endret hverdagen og ført til et nytt handlemønster for de fleste av oss. 

– Mange er nok mer bevisst på å ha et sunt kosthold, når de handler i disse dager, og da er man ofte opptatt av å kjøpe frukt og grønnsaker, sier Eide. I butikken på Berg, økte salget av frukt og grønnsaker med 35,76 % prosent. Opplysningskontoret for frukt og grønt gleder seg over utviklingen, og peker på at det er spesielt de tradisjonsrike, norske rotgrønnsakene som blir mer populære.

– Når svært mange av oss har litt bedre tid hjemme ser det ut til mange har tatt i bruk de holdbare lagringsgrønnsakene som krever litt tilberedningstid, men som gir masse god smak og farge til maten, sier kommunikasjonssjef i Opplysningskontoret for frukt og grønt, Gerd Byermoen.

– Poteter, gulrøtter, kål, selleri og løk er gode norske basisprodukter som finnes i butikken gjennom hele året og som stadig flere nå tar i bruk igjen. Disse grønnsakene er både sunne og gode, veldig anvendelige og ikke minst miljøvennlige. Det ser stadig flere forbrukere ut til å verdsette, sier Byermoen.

Butikksjef: Monica Eide

Forrige
Forrige

Coop Nordland opprettholder millionstøtte til idrett og kultur i en krevende tid

Neste
Neste

Klart for åpning av Extra Salhus