Et felles ansvar

Foto: Shuttertock

Forbrukerne rangerer Coop som den mest bærekraftige merkevaren i norsk dagligvare. Den ambisiøse satsingen på bærekraft er basert på samarbeid, som alltid har vært et sentralt prinsipp i Coop.

Tekst: Sissel Fantoft

Sustainable Brand Index er Europas største uavhengige merkevarestudie med fokus på bærekraft, og er basert på mer enn 70 000 intervjuer med forbrukere. I kåringen for 2022 går Coop helt til topps blant aktørene i norsk dagligvarebransje. – Jeg tror at den sosiale dimensjonen av bærekraft er mye av grunnen til at forbrukerne rangerer Coop så høyt. Vi er eid av våre medlemmer, og involverer dem i stor grad i vårt bærekraftsarbeid, sier prosjektleder bærekraft Mia Charlotte Harboe i Coop Norge. Omtanke og det å gi tilbake til samfunnet er en av Coops verdier, og en del av egenarten som medlemseid bedrift. Gjennom en rekke sosiale sponsorater løfter Coop frem gode formål. – I februar inngikk vi for eksempel en samarbeidsavtale med Brann Kvinner. Den sikrer at spillerne i større grad kan kjøpes fri fra sine sivile jobber for å ha flere profftreninger, sier hun. Coop ser på avtalen i et større perspektiv, som handler om å løfte kvinneidretten og sette likestilling på dagsordenen.

REDUSERTE KLIMAGASSUTSLIPP
Harboe tror også at mange har fått med seg Coops satsing på å redusere bruken av plastemballasje, som blant annet er kommunisert i sosiale medier.

– Vi jobber kontinuerlig med bærekraft på mange ulike områder. Vi har blant annet etablert Norges første energipositive logistikksenter, med et enormt solcelleanlegg på taket. I tillegg bytter vi ut alle kjøle- og fryseanlegg i våre butikker og varehus. Det har bidratt til at vi siden 2017 har redusert våre klimagassutslipp med mer enn 28 prosent, forteller Harboe. Flere eksempler på bærekraftsatsingen i Coop er at Obs BYGG i 2022 vil satse mer på utleie av utstyr og verktøy, at butikker og varehus jobber for å selge mer sunne matvarer og tiltak for å redusere matsvinn.

Foto: Aulia Erlangga/CIFOR

ÄNGLAMARK OG COOP-DUGNADEN
Coops egen merkevare Änglamark er Norges største serie med økologiske, miljø- og allergivennlige varer. – Änglamark-serien består av produkter av høy kvalitet, som i tillegg er økologiske. Kundene kan være trygge på at de er produsert uten skadelige stoffer og kjemikalier. Det er det tydelig mange av våre kunder som setter pris på. Vår andel av økologiske matvarer er nemlig høyere enn i andre dagligvarekjeder. Andelen er også økende, mens den synker i dagligvaremarkedet totalt, forteller Harboe.
Hver gang en kunde kjøper et Änglamark-produkt, går deler av salget til Coop-dugnaden. Så langt har Änglamark samlet inn over 15 millioner kroner gjennom dugnaden, og gitt 3 500 barn i familier med vanskelig økonomi støtte til å delta på idrett og fritidsaktiviteter.

POSITIVE VERDIER
Coop definerer bærekraft som å skape positive verdier for mennesker, miljøet og Coop. Strategien «Et bærekraftig Coop» definerer fem fokusområder frem mot 2025:

  1. Sunnere handlekurv: Handler om å tilby gode og sunne alternativer, gjennom blant annet å selge mer frukt og grønt, grove kornprodukter, fisk og sjømat.

  2. Miljøvennlig hjem: Av Coops totale omsetning er det en betydelig andel produkter som ikke defineres som dagligvarer, som byggevarer, elektro og turutstyr. Vår målsetting er at produktene vi selger skal redusere energiog ressursforbruk i hjem og fritidsboliger.

  3. Ansvarlig: Som en av landets største innkjøpere har Coop et betydelig ansvar for at varer og tjenester vi kjøper blir produsert på en forsvarlig måte. Derfor stiller vi krav til våre leverandører basert på internasjonale konvensjoner.

  4. Sirkulært: De neste årene skal Coop bli en enda større bidragsyter i den sirkulære økonomien gjennom tjenester for deling, reparasjon og resirkulering. Vi skal også forbedre bruken av emballasje, redusere klimagassutslipp, øke sorteringsgraden på avfall og redusere matsvinnet.

  5. Mangfoldig: Mangfold, likestilling og inkludering er sentrale satsingsområder i Coop. Våre medeiere er et tverrsnitt av Norges befolkning, og dette skal reflekteres i vår samlede gruppe av ansatte, i selskapets styrende organer og blant de medlemstillitsvalgte.

"Vi er eid av vare medlemmer, og involverer dem i stor grad i vart bærekraftsarbeid." Mia Charlotte Harboe, prosjektleder bærekraft i Coop Norge

COOPS BÆREKRAFTSMÅL
FNs bærekraftsmål er verdens felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og redusere klimaendringene innen 2030. Coop prioriterer de målene hvor selskapet har størst påvirkningsmulighet:

Coop skal påvirke handlevaner og helse i positiv retning. Vi skal prioritere sunne kategorier, og benytte mulighetene som ligger i produktutvikling, markedstiltak og andre aktiviteter for å fremme sunnere valg og bedre helse.

Coop skal investere i og ta i bruk ny teknologi knyttet til transport, energiproduksjon og -forsyning, samt bidra til den  irkulære økonomien gjennom økt gjenvinning og bruk av resirkulerte materialer.

Coop skal fremme mangfold i alle deler av organisasjonen og bidra til mindre ulikhet i verdikjeden.

Coop skal utvikle bærekraftige butikker som er tilpasset lokalsamfunnet. Vi skal sørge for effektiv og miljøvennlig transport, avfallshåndtering og energibruk, tilpasset miljøet vi opererer i.

Coop skal redusere avtrykket på miljøet ved å velge bærekraftige råvarer og produksjonsmetoder, ta i bruk resirkulerte materialer, bidra til sirkulære ressursstrømmer og fremme forsvarlige arbeidsforhold.

Coop skal redusere våre direkte og indirekte utslipp fra energiforbruk, transport, produkter og tjenester, og bidra i omstillingen til et lavutslippssamfunn.

Samarbeid er kjernen i Coops virksomhet. Vi skal alltid være en ettertraktet samarbeidspartner og skal invitere relevante aktører til nye former for samarbeid med mål om å skape verdier og bærekraftige løsninger.

Forrige
Forrige

Pynter seg på Parken - Det går i masse glitter og diamanter

Neste
Neste

Årets nykommer - Grønt fra Laks