Coop Nordland

Coop Nordland SA

Personvernerklæring

Personvernerklæring om hvordan vi samler inn og bruker informasjonen om besøkende på denne nettsiden.


SSL-kryptering

Når du besøker nettsiden vår startes en sikker SSL-kryptert sesjon. Du kan kontrollere at nettsiden er kryptert ved å klikke på iconet for hengelås i nettleseren.


Kontaktskjema

Kontaktskjema på nettsiden vår sender melding til en e-postadresse hos oss. Meldingen lagres ikke på vår webserver. Vi tar vare på e-postkommunikasjon så lenge det er hensiktsmessig. Dette for å hjelpe deg med eventuell historikk om du skulle ha behov for det.


Statistikk / Webanalyse

Vi samler vanlig besøksstatistikk på nettsiden ved hjelp av analyseverktøyet Google Analytics. Denne informasjonen kan ikke spores tilbake til deg som enkeltperson. Opplysningene blir bare benyttet i sammenheng med drift og videreutvikling av nettsidene. Opplysninger som Google mottar er underlagt deres retningslinjer for personvern. Dersom du ikke ønsker å la deg spore av dette verktøyet kan du bruke denne linken for å velge deg ut av Google Analytics bruk av anonyme data.


Informasjonskapsler (cookies)

Vi benytter informasjonskapsler for å gi deg bedre tjenester. Ved å benytte nettsiden vår samtykker du til at vi setter disse i din nettleser.

Slik administerer du informasjonskapsler

De fleste nyere nettlesere er innstilt slik at de automatisk aksepterer informasjonskapsler. Dersom du ikke ønsker dette, kan du endre innstillinger rett i nettleseren. På Nettvett.no kan du lese om hvordan du kan stille inn nettleseren din for å akseptere eller avvise informasjonskapsler.
Les mer: Slik administerer du informasjonskapsler (på Nettvett.no)


  • Webserver/mobilPluss publiseringssystem

    Informasjonskapsel: PHPSESSID
    Beskrivelse: Førsteparts informasjonskapsel som er nødvendig sesjonshåndtering fra publiseringssystem / webserver for å holde rede på de unike brukerne som besøker nettstedet. I de tilfeller det er et sperret område med login på nettsiden så vil denne informasjonskapselen logge deg ut automatisk etter 30 min inaktivitet. Slettes ved inaktivitet eller når du lukker nettleseren.


  • Google Analytics / Google

    Informasjonskapsler som kan bli installert: __utma, __utmb, __utmc, __utmt, __utmz, __utmv, _ga, _gat_gtag_UA_, _gid, 1P_JAR, APISID, CONSENT, HSID, NID, SAPISID, SID, SIDCC, SSID, OSID, OTZ
    Beskrivelse: Vi bruker Google Analytics for å registrere og analysere besøksstatistikk på nettstedet vårt. Informasjonen som lagres i Google Analytics inneholder ikke identifiserbare personopplysninger, men aggregert statistikk om brukernes bevegelser og oppførsler på nettsidene. Opplysningene blir bare benyttet i sammenheng med drift og videreutvikling av nettsidene. Opplysninger som Google mottar er underlagt Googles retningslinjer for personvern. Dersom du ikke ønsker å la deg spore av dette verktøyet kan du bruke denne linken for å velge deg ut av Google Analytics bruk av anonyme data.
    Les mer: Googles personvernregler
    Les mer: Google Analytics Cookie Usage on Websites
    Les mer: Slik bruker Google informasjonskapsler
    Les mer: Informasjonskapseltyper som brukes av Google



  • AdForm

    Informasjonskapsler som kan bli installert: TPC, GCM, XCM, C, cid og uid
    Informasjonskapslene vises under domenene adform.net og/eller track.adform.net. Kapslene brukes i forbindelse med å vise annonser for oss på eksterne nettsider. AdForm benytter informasjonskapsler for å styre hvilke annonser som skal vises, antall ganger de har blitt vist osv. Dette gjøres anonymt og kan ikke spores tilbake til enkeltpersoner.


  • Hotjar (Statistikk / Webanalyse)

    Beskrivelse: Vi benytter analyseverktøyet Hotjar for å analysere bruksmønstre på vårt nettsted. Hotjar er en teknologi-tjeneste som hjelper oss å forstå hvordan besøkere opplever og bruker nettsiden vår. Hotjar registrerer hva du klikker på, scroller og hvordan du navigerer deg gjennom nettsiden. Alle data er anonymisert.
    Informasjonskapsler som kan bli installert: _hjIncludedInSample, _hjClosedSurveyInvites, _hjDonePolls, _hjMinimizedPolls, _hjDoneTestersWidgets,
    _hjMinimizedTestersWidgets
    Les mer: Hotjar Cookie Information
    Les mer: Hotjar Privacy Policy



  • Facebook Pixel / Sosiale medier

    Informasjonskapsler som kan bli installert:
    fr, Act, c_user, csm, datr, lu, m_user, p, pl, presence, S, sb, xs
    Beskrivelse: Vi benytter Facebook Pixel til å anonymt spore effekten av og forbedre våre markedsføringskampanjer på Facebook. Se Facebooks cookie policy. Les mer om annonser på Facebook og hvordan du selv kan justere dine personlige innstillinger på Facebook.


  • Vimeo

    Beskrivelse: På sider der vi poster Vimeo-videoer kan det dukke opp forskjellige cookies. De brukes til å loggføre visninger og visningsdata om videoer.
    Informasjonskapsler som kan bli installert: vimeo, player, vuid, _ga, _gid, _uetsid, _continuos_play_v3
    Les mer: Vimeo Cookie Policy
    Les mer: Vimeo Cookie List


Nyhetsbrev

Ved å melde deg på vårt nyhetsbrev godtar du at vi lagrer din e-postadresse. E-postadressen din vil benyttes til å sende ut relevant informasjon fra oss. Vi benytter et egenutviklet system for utsendelser av e-postene. Vi videreformidler aldri e-postadresser til andre parter. Din e-postadresse vil ligge lagret hos oss fram til du melder deg av nyhetsbrevet. Etter avmelding slettes e-postadressen fra vårt system.


E-postkommunikasjon

E-post som kommer inn til oss håndteres kun internt hos oss og deles ikke med andre. Etter endt kundeforhold kan vi etter avtale slette all e-postkommunikasjon oss imellom. Vanlig e-post du sender til oss er ikke kryptert.


Personlige opplysninger

I forbindelse med kundeforhold innhenter vi opplysninger som navn, adresse, telefonnummer, organisasjonsnummer og øvrig nødvendig informasjon. Disse opplysningene benytter vi kun for å behandle ditt kundeforhold, gjennom for eksempel å svare på forespørsler, sende tilbud og utføre ordre.Vi tar vare på de opplysningene du gir oss  så lenge vårt kundeforhold består. Du har rett til innsyn, retting og sletting av data vi har lagret om deg. Etter endt kundeforhold vil vi også ta vare på data så lenge vi ser det hensiktsmessig. Dette for å hjelpe deg med eventuell historikk om du skulle ha behov for det.


Innsyn og retting

I henhold til personopplysningsloven har du krav på innsyn i de opplysninger som er registrert. Innsyn kan fås ved å sende en skriftlig henvendelse til oss. Dersom de registrerte opplysninger ikke er riktige eller de er ufullstendige kan du kreve disse rettet i henhold til personopplysningsloven.

 

Personvernerklæring

Coop stiller krav til at personopplysninger blir behandlet i samsvar med personvernlovgivningen, grunnleggende personvernhensyn/prinsipper og interne rutiner. Coop behandler alle personopplysninger som beskrevet i personvernerklæringen og i samsvar med avtalen du har inngått, samtykkene som er avgitt og Normalvedtekter for Samvirkelag.

Vi benytter oss av teknologi for å hindre at uvedkommende kommer inn på våre IT-systemer og får tilgang til informasjon. Det er kun utvalgte ansatte som har tilgang til personopplysningene for å utøve dette arbeidet.

Du kan handle i Coops butikker uten å være medlem, men ved frivillig medlemskap vil du kunne få medlemsfordeler og kjøpeutbytte.

Behandlingsansvarlig
Coop Norge SA, Postboks 21 Haugenstua, 0915 Oslo, organisasjonsnummer 936 560 288 er behandlingsansvarlig for Coop Medlemsprogram. Du kan alltid kontakte Kunde- og medlemsservice på tlf. 64875000 mellom 0830 – 1600 vedrørende spørsmål om markedsføring, medlemsordningen eller andre henvendelser.

I Coop er det felles behandlingsansvar mellom det samvirkelaget som du har meldt deg inn i og Coop Norge SA, i forbindelse med behandling av dine personopplysninger. Samvirkelaget behandler blant annet personopplysninger for sine medlemmer knyttet til de juridiske rettighetene medlemmene har for valg av representanter til styre og utvalg, i sitt samvirkelag. Coop Norge SA behandler personopplysningene til alle medlemmene i alle samvirkelag i tilknytning medlemsprogrammet.

Formål og grunnlag for behandlingen
Coop behandler dine personopplysninger til følgende formål basert på følgende behandlingsgrunnlag:

• Sikre nødvendig grunnlag for å beregne kjøpeutbytte, medlemsbonus og rabatter opptjent gjennom medlemsprogrammet, samt å håndtere din medlemskonto og innskudd på en forsvarlig måte. Grunnlaget for behandlingen er rammeavtalen du har inngått med Coop.

• Registrert kontaktinformasjon, slik at vi kan sende deg eierinformasjon om fordelsregnskap, renteendringer, kontoutskrift, selskapsendringer/fusjoner som gjelder ditt samvirkelag, samt innkallinger til årsmøter og Coop Valg som et ledd i medlemskapet. E-post blir også benyttet til kundeundersøkelser og tilbud. Grunnlaget for behandlingen er basert på rammeavtalen og/eller samtykke.

• Gi deg tilbud og markedskommunikasjon som er relevant for deg-, basert på medlem- og kjøpsadferd, bruk av medlemskort, nettsteder, apper og digital kommunikasjon. Det gjøres tilpasninger/analyse på bakgrunn av kjøpsopplysninger og handlemønster. Coop gjør bruk av ulike segmenteringsmodeller, slik at du for eksempel grupperes inn i under en av våre kundesegmenter. Grunnlaget for behandlingen er samtykkene du har gitt til Coop.

• Varsle ved tilbakekalling av produkt via post, e-post eller mobilnummer. Grunnlaget er basert på interesseavveiing.

• Sikre den dialogen vi har hatt med deg gjennom henvendelser til kunde og medlem. Grunnlaget er rammeavtalen og/eller interesseavveining.

• Gi deg mulighet å handle raskt og effektivt med ShopExpress og selvbetjente kasser. Grunnlaget for behandlingen i ShopExpress er avtalen du har inngått med Coop. Ved bruk av selvbetjente kasser er det frivillig å registrere medlemskortet for å få kjøpeutbytte og bonus.

• Gi deg mulighet til å påvirke Coops butikker og vareutvalg gjennom Coop Medlemspanel. Grunnlaget er basert på samtykkene du har gitt til Coop.

• Gi deg en modell som gir deg gode tjenester og tilbud og det gjør at Coop må videreutvikle medlemsmodellen, noe som er påregnelig for deg som medeier. Formålet med behandlingen er forenelig med det opprinnelig formålet. Coop benytter berettiget interesse som behandlingsgrunnlag, for å benytte dine personopplysninger i test. Dette gjøres får å sikre at dine personopplysninger ikke kommer på avveie og at funksjonalisten fungerer optimalt.

Se nedenfor for - mer informasjon om behandlingsgrunnlagene.

Hvilke personopplysninger behandles

a) Medlemskap i Coop
Ved innmelding i et samvirkelag, registreres blant annet navn, adresse, telefonnummer, fødselsnummer (eller annet ID nummer) og e-postadresse. Fødselsnummer er nødvendig på grunn av opprettelse av innskuddskonto i Coop.

b) Bruk av medlemskort/app
Ved all bruk av medlemskortet/App hos Coop og våre samarbeidspartnerne blir ditt medlemsnummer registrert samt kjøpsopplysninger (det enkelte produkt som kjøpes, beløp, hvilken butikk og kjøpstidspunkt) registrert for å gjøre det mulig å beregne riktig kjøpeutbytte og bonus i henhold til Normalvedtekter for Samvirkelag § 4 nr 7. Hvis du ikke ønsker at dine kjøp blir registrert, må du la være å bruke medlemskort/app eller melde deg ut av Coop. Coop får overført data fra samarbeidspartnerne for å gi deg medlemsbonus på varekjøpet. Personopplysninger som blir overført fra Coop til ulike samarbeidspartneren er person- og medlemsdata, informasjon om kjøp, innskudd, kort, avtaler og kuponger.

c) Opplysninger fra andre kilder
I noen tilfeller innhenter Coop tilgjengelige personopplysninger om deg fra andre kilder. Slike opplysninger kan for eksempel være adresseopplysninger fra Folkeregisteret. Denne behandlingen er nødvendig for å sikre at Coop har oppdatert adresseinformasjon.

d) Coop Medlemspanel
Medlemsnummer, navn, e-post, analyse av handleadferd og svar gitt etter spørreundersøkelse i Coop Medlemspanel blir behandlet forutsatt at du har samtykket til å delta i Coop Medlemspanel.

e) Kundeundersøkelse
Personopplysningen som behandles er ditt medlemsnummer og e-postadresse som du har samtykket til at Coop kan benytte for kommunikasjon med deg.

f) Bruk av Coop nettsteder og App
Dersom du er inne på våre nettsider, vil vi for en kort tidsperiode registrere visse opplysninger gjennom cookies (informasjonskapsler) og IP-adressen som er knyttet til din datamaskin. Det samme gjelder ved bruk av Coops apper, herunder apper for mobil og nettbrett, samt andre apper på sosiale medier og andre nettsider. For nærmere informasjon se under punktet Cookies og IP- adresser.

g) Elektronisk kommunikasjon
Dersom du ønsker å få tilsendt elektronisk informasjon fra Coop, for eksempel kundeavis, informasjon om ditt medlemskap og/eller tilbud om produkter og tjenester, kan vi skreddersy utsendelse til deg. Vi registrerer da, i tillegg til det som er beskrevet, den informasjon du gir oss for dette formålet, som preferanser og elektronisk kontaktinformasjon.

Nærmere beskrivelse av grunnlaget for behandlingen

Samtykke
Det er frivillig om du ønsker å avgi samtykke og hvilke samtykker du aktivt ønsker gi. Du må avgi et spesifikk samtykke til hvert enkelt formål, hvor det er beskrevet hva som er formålet med ditt samtykke og hvilke personopplysninger vi samler inn. Samtykkene du gir, gjelder frem til du eventuelt melder deg ut av Coop eller trekker ditt samtykke. Du kan, til enhver tid, administrere dine samtykker på coop.no/min-side, se punktet nedenfor om «Endre eller slette samtykke»

a) E-post, SMS, digital kommunikasjon, markedsføring
Coop tilpasser informasjon og tilbud til deg elektronisk gjennom e-post, via mobilen eller andre digitale kommunikasjonsflater, inklusiv sosiale medier. For å kunne gjøre dette kreves ditt samtykke. Coop vil alltid kunne sende deg informasjon per post, uavhengig av om annet medium er oppgitt. Dersom det foreligger samtykke vil vi benytte opplysningene og handlehistorikken din til å sende deg tilbud på de varene du har kjøpt tidligere, slik at du kan du spare mer på de varene som er mest relevante for deg. Du vil motta tilbudene i de kommunikasjonskanalene du har samtykket til f.eks. i appen, e-post, SMS, sosiale medier eller gjennom elektroniske kommunikasjonskanaler i form av digital annonsering gjennom tjenestene til Coop sine samarbeidspartnere, som for eksempel Schibsted ASA med datterselskaper, Amedia, Facebook og Google. Samtykker du til push-meldinger på mobil vil dette samtykke kun gjelde for den enkelte mobile enhet, og samtykket må derfor administreres der. Dette samtykke vil ikke fremkomme på coop.no/min-side. Du mottar nyhetsbrev på e-post hvis du har samtykket til dette på coop.no/min-side. På kjedenes hjemmesider har du mulighet å abonnere på kundeavis på en spesifikk kjede, ved å legge inn din e-postadresse. Dette abonnementet administreres av kjeden du mottar kundeavisen fra.

b) Analyse
Coop trenger ditt samtykke for å kunne analysere din kjøps- og medlemsadferd når ditt medlemskort/App registreres i kassen. Da tilpasses medlemskapet til deg og dine preferanser. Tilpasningen kan gjelde medlemstilbud, produkttilbud, kuponger og annen markedsføring fra Coop eller samarbeidspartnere av Coop. Denne informasjonen kommuniseres per post eller elektronisk. Tilpasning gjøres på bakgrunn av analyse og lagring av bl.a. kjøpsopplysninger og bruk av ulike segmenteringsmodeller. Du vil få informasjon dersom slike modeller er benyttet for å gi deg tilpasset markedsføring.

Du kan når som helst reservere deg mot analyse hos Coop.

Endre eller slette samtykke

Du kan alltid gjøre endringer, kreve innsyn eller slette samtykker og reservasjoner på coop.no/min-side eller ved å kontakt Coop Kunde- og medlemsservice.

Hvis du trekker tilbake et eller flere samtykker, vil vi så raskt som mulig slette din personopplysninger forbundet med dette samtykke, med mindre annen lovgivning pålegger oss å oppbevare dem.

Tilbaketrekning av analysesamtykke gjør at Coop ikke lenger vil gi deg tilpassende tilbud og kuponger. Din prefererte kjede vil likevel fremkomme på Coops digitale flater.

Du kan når som helst stoppe fremtidige elektroniske kundeaviser ved å trykke på linken som følger med kundeavisene. Ved å avslutte abonnementet på kundeaviser, vil din e-postadresse bli slettet for det enkelte abonnementet. E-postadressen som er lagret på coop.no/min-side vil ikke bli slettet ved at du avslutter abonnementet på kundeaviser.

Hvis du ønsker at Coop ikke skal behandle personopplysninger knyttet til kjøp, må du ikke registrere medlemskortet/app ved kjøp eller du må melde deg ut av Coop.

Hvis det på grunn av nye rettskrav medfører at Coop må gjøre endringer i samtykkene vil du bli varslet om dette. Det vil da skje endringer i denne personvernerklæringen.

Coopkey/døgnåpen butikk
Formålet med selvbetjent døgnåpen butikk er å gi deg mulighet å handle etter at ansatte har gått hjem eller i butikker med lite bemanning. For å handle i selvbetjent døgnåpen butikk krever Coop at du identifiserer deg med bankID, samt at du må være over 18 år for å handle. For din sikkerhet og trygghet, samt for Coops sikring av verdier kreves det sikker identifisering. For å komme inn i butikken må du laste ned appen CoopKey. Dette er «nøkkelen» for å komme inn i butikken. Det er kun biometrisk funksjonalitet som allerede eksisterer på din mobile enhet som benyttes (fingeravtrykk eller ansiktsgjenkjenning). Coop behandler ikke biometriske data for identifisering. BankID- verifiseringen gjennomføres av Coops leverandør, Aera, som behandlingsansvarlig. Personopplysningene lagres så lenge du benytter deg av tjenesten. Transaksjon i kasse er tilsvarende vanlig handel i butikkens åpningstid. Coop har rett til å gjennomføre kontroller i forbindelse med eller etter handelen. Grunnlaget for behandlingen er basert på avtale, se nærmere vilkårene for bruk av tjenesten.

 

Coopay
Formålet er at du kan betale for handelen med mobiltelefonen gjennom Coop medlemsapp. Forutsetningen er at du har registret deg med bankID og fødselsnummer, samt lagt inn hvilket betalingsmiddel oppgjøret skal trekkes fra. Grunnlaget for behandlingen er avtale, ved aksept av vilkår. Personopplysninger som blir behandlet ved kjøp, er tilsvarende som ved vanlig ved handel i Coops butikker. Tilsvarende gjelder for sletting av personopplysningene. Se nærmere vilkårene for bruk av tjenesten i appen og vilkårene for å handle i døgnåpen butikk.

 

Rekruttering av nyansatte
Ved rekruttering til ny stilling vil Coop få tilgang på dine personopplysninger gjennom søknad, CV og annen dokumentasjon. I tillegg kan det gjennomføres jobbintervjuer, referanseintervjuer og tester. Coop er behandlingsansvarlig for behandlingen av personopplysningene. Hvis søknaden går via et rekrutteringsbyrå, vil de også være behandlingsansvarlig. Grunnlaget for behandlingen er ditt samtykke. Hvis du ikke blir ansatt vil Coop makulere dine personopplysninger. Blir du ansatt vil opplysningene bli lagret i Coops personalsystem.

 

Reservasjon

Du er fortsatt medlem i Coop selv om du velger å reservere deg mot enkelte av de tjenester Coop tilbyr. Du kan reservere deg mot:

a) telefonsalg fra Coop/samarbeidspartnere
b) reklame vedrørende kredittkort fra Coop
c) å motta medlemsbrevet, verdikupong eller andre direkte markedsføringshenvendelser fra Coop

Les mer om hvordan du kan reservere deg mot personlig tilpasset markedsføring.

Rett til innsyn i opplysninger

Du har rett til innsyn i personopplysninger som er registrert om deg. Innsyn i dine lagrede personopplysninger kan du få ved å logge deg inn på coop.no/min-side. Her vil sentrale opplysninger fremgå. Ønsker du ytterligere informasjon om hva vi har lagret om deg, henvend deg skriftlig til Kunde- og medlemsservice hvor du spesifiserer hvilke personopplysninger du ønsker å få innsyn i. Har du ikke mulighet å ta skriftlig kontakt med Coop kan Kunde- og medlemsservice kontaktes på telefon 64875000.

Du vil få tilsendt svar innen 30 dager etter at din henvendelse er mottatt om innsyn i dine personopplysninger. Coop vil varsle deg hvis denne fristen ikke kan overholdes.

Du må henvende deg til ditt samvirkelag for å be om innsyn i opplysninger de eventuelt har lagret om deg, og hvor de er behandlingsansvarlig.

Utleveres personopplysningene til tredjeparter

a) Databehandlere
Coop kan la databehandlere stå for den tekniske delen av databehandlingen eller behandlingen av personopplysningene på vegne av behandlingsansvarlig, etter inngått avtale. Hvis Coop overfører personopplysninger til land utenfor EU/EØS inngår Coop standard avtaler og tar nødvendige forhåndsregler i samsvar med kravene i gjeldende lovgivning.

b) Utlevering til offentlig myndigheter
Coop eller samvirkelag du er medlem i kan kunne utlevere personopplysninger til tredjeparter, herunder til politi, andre offentlige myndigheter og rapporteringspliktige etter hvitvaskingsloven, dersom det foreligger lovmessig plikt til utlevering, herunder som ledd i Coop og samvirkelagets plikt til å ha tiltak for å forebygge lovbrudd.

c) Samarbeidspartnerne
Coop inngår avtale med samarbeidspartnere, som fremkommer på Coop.no. Som medeier i Coop kan du benytte deg av deres tjenester til fordel for deg. Vanligvis logger du deg inn via Coop.no, hvor medlemsnummeret blir med over i URL til samarbeidspartneren. Du er da inne på samarbeidspartnerens systemer og bestiller tjenesten. Det er da samarbeidspartneren som er behandlingsansvarlig for dine personopplysninger som de behandler. Det er viktig at du leser samarbeidspartnerens personvernerklæring på deres hjemmeside for å vite hvordan de behandler dine personopplysninger. Hvis fordelen skal overføres din konto i Coop, vil medlemsnummeret blir overført mellom partene, samt beløp som skal overføres. I noen tilfeller får du rabatten ved kjøpet. I de tilfellene blir ikke dine personopplysninger overført til Coop.

Lokasjonsbaserte tjenester
Beacons- nettvarder: Når du handler eller er i nærheten av en Coop butikk eller deltar på et arrangement hvor Coop er representert, kan Coop gjennom Bluetooth-teknologi gi deg nyttig informasjon eller tilbud på stedet du er via meldinger på mobil. Du må gi ditt samtykke på mobilen for å få slike tilbud eller informasjon.

Kameraovervåkning
Coops lokaler er kameraovervåket. Dette gjøres for å forebygge og avdekke straffbare handlinger. Innsyn og sletting av opptakene behandles i tråd med personopplysningsloven og interne rutiner.

Netthandel
Når du handler på nettbutikken coop.no blir du bedt om å gi fra deg betalingsopplysninger. Denne informasjonen oppbevares hos vår leverandør av betalingstjenester for at du skal få gjennomført betalingen. I tillegg må du registrer dine kontaktopplysninger, slik at Coop kan nå deg ved behov i forbindelse med leveranse. Coop kan også, hvis det foreligger et aktiv kundeforhold, benytte e-postadressen til markedsføringshenvendelser.

Demografiske data
Vi samler inn, bruker og deler aggregerte data som statistisk eller demografisk data for noen formål. Aggregerte data anses lovmessig ikke for å være personopplysninger, da disse dataene ikke direkte eller indirekte knyttes til enkeltpersoner.

Sletting av data i løpende medlemsforhold
De personopplysningene som er nødvendige, for ditt medlemskap, blir lagret så lenge ditt medlemskap består. Kjøpshistorikk for analyse blir anonymisert etter 2 år og 3 måneder. I henhold til regnskapsloven må opplysningene lagres for regnskapsmessige formål i 5 år. Trekker du ditt samtykke til analyse vil dine kjøpsdata for analyse bli anonymisert etter 30 dager. Hvis en medeier dør og arvingene ikke gjør opp kontoen, kan personopplysningene lagres i inntil 30 år, se normalvedtektene § 6.nr.3. Trekker du samtykke til deltakelse i Coop Medlemspanel vil dine data bli slettet så raskt som mulig etter at du har trukket samtykket. Ved utmelding vil alle opplysninger om deg slettes, også ordrehistorikken på netthandel, samt din historikk ved kontakt hos Kunde- og medlemsservice, med mindre man ved utmelding har fortsatt behov for oppbevaring.

Dokumentasjon
Du er selv ansvarlig for å oppbevarer kvitteringer som dokumentasjon for kjøp foretatt i Coop.

Protestere
Du har rett til å protestere skriftlig på behandlingen av dine personopplysninger hvis den er knyttet til din særlig situasjon, etter at det foreligger en skriftlig begrunnelse. Det er du som registrert som må begrunne hvorfor behandlingen skal opphøre. Forutsetningen for å kunne protestere er at grunnlaget for behandlinger er enten i allmenhetens interesse eller interesseavveining.

Klage

Du kan når som helst klage på behandlingen av personopplysninger til Datatilsynet- se mer på www.datatilsynet.no.

Endringer i personvernerklæringen
Coop vil med jevne mellomrom kunne oppdatere eller gjøre endringer i denne personvernerklæringen. Ved større endringer vil Coop informere deg om dette.

IP adresser- Cookies
Om informasjonskapsler (cookies) Dersom du er inne på våre nettsider, vil Coop for en tidsperiode registrere visse opplysninger gjennom såkalte cookies (informasjonskapsler). Cookies er små tekstfiler som lagres på din datamaskin. Disse kan ikke utføre programkode eller overføre virus. Informasjonskapslene er knyttet til utstyret som benyttes, og kan bare leses av datatjeneren som plasserte cookiene og som er knyttet til utstyret som benyttes. Det samme gjelder ved bruk av Coops App for mobil og nettbrett, samt andre apper på sosiale medier og andre nettsider. Coop samler inn og bruker opplysninger fra bruk av Coops digitale løsninger for å drifte løsningene. I tillegg for å analysere aktiviteter, slik at vi kan tilpasse og forbedre løsningene og vår markedsføring rettet mot deg og dine ønsker.

Deaktivering og sletting av cookies
Du kan når som helst reservere deg mot bruk av informasjonskapsler. Det gjør du i innstillingene i din nettleser, hvor bruk av informasjonskapsler kan deaktiveres. Dersom du velger dette, vil ikke nettstedet fungere optimalt for deg, men du vil fortsatt ha tilgang til sentrale opplysninger og informasjon.

Hva informasjonskapsler brukes til
På coop.no brukes per i dag en del informasjonskapsler/cookies som beskrevet under:

Digital annonsering
På Coops nettside brukes cookies til å samle informasjon for å tilpasse våre tilbud, nettvisninger og informasjon til dine preferanser og behov. For eksempel kan vi registrere at din nettleser har vært inne på en bestemt produktkategori på coop.no og basert på dette gi deg tilbud knyttet til denne produktkategorien. Vårt mål er å gi deg en bedre, mer personlig og mer relevant brukeropplevelse. Informasjon som vi får fra våre cookies, lagres ikke sammen med dine private opplysninger eller ordrehistorikk.

Om pålogging til Min side på Coops digitale løsninger
Når du logger inn på Min Side vil «Husk meg-funksjonen» være forhåndsavkrysset for å hjelpe deg til å alltid være innlogget. Som pålogget vil vi bruke generelle opplysninger i din profil for å tilpasse løsningene og gjøre innholdet mer personlig og relevant. Dette kan f.eks. være hvilken butikkjede du handler mest hos.

Du kan når som helst fjerne avkrysningen for «Husk meg-funksjonen», dersom du likevel ønsker å logge inn hver gang du besøker Min Side. Så lenge du ikke er pålogget noen av våre digitale løsninger, kan ikke din bruk kobles tilbake til deg som enkeltperson. Du må alltid huske å logge deg helt ut dersom du bruker en offentlig datamaskin. 

Sikkerhet
All datakommunikasjon mellom deg (din nettleser) og vår nettside (datatjeneren) er kryptert med Transport Layer Security (TLS). Du kan se en fullstendig oversikt over alle cookies nederst på denne siden. Listen oppdateres fortløpende når det legges på nye sporinger på sidene våre. I listen finner du også hvor lang tid det tar før hver cookie slettes fra din nettleser.

Hjelpe/Huske-Cookie
Klikker du på «Husk meg» når du logger inn på coop.no blir det plassert en cookies fra Coop på datamaskinen din. De neste 45 dagene du besøker Coop.no vil cookien identifisere deg. Du vil derfor forbli innlogget på «min side» og/eller i Coops nettbutikk. Coop anbefaler at du ikke bruker denne funksjonen hvis du bruker offentlige datamaskiner. Nettleser-cookies lagrer skjemainformasjon som navn, adresse, etc. slik at du slipper å fylle ut på nytt hver gang. Login-informasjon lagres også, slik at du slipper å huske denne selv. Disse fjernes ikke når du lukker nettleseren. Dette kan endres under innstillinger i din nettleser.

Apptus eSales informasjonskapsler:
Søke- og personifiseringsmotoren Apptus sporer brukernes oppførsel for å tilpasse nettsiden til dine interesser og behov og gi deg tilpassede tilbud og produktlister. Denne cookien slettes etter 5 år. Om IP-adresser m.m. Når du benytter våre digitale løsninger, registreres din IP-adresse, samt informasjon om din nettleser, operativsystem, omtrentlig lokasjon, samt hvilken nettside du kom fra. Vi logger bruk av våre ulike digitale løsninger.

Adform
Adform henter data til brukerstatistikk, for eksempelvis antall visninger og klikk på annonser for å gi deg tilpassede markedsføringskampanjer. Data brukes også for å skreddersy annonser mot spesifikke målgrupper og for å gjøre henvendelser til kunder som har vært på Coops nettsider og som fyller bestemte kriterier. Adform samler ikke personlig identifiserbare data fra ditt besøk til sine domener, bortsett fra informasjon som du frivillig leverer. Adform cookies har forskjellig varighet.

Google, DoubleClick og YouTube
Google-script blir brukt av vårt mediebyrå på samme måte som Adform til å hente data til brukerstatistikk for å gi deg tilpassede markedsføringskampanjer. Data brukes også for å skreddersy annonser mot spesifikke målgrupper og for å gjøre henvendelser til kunder som har vært på Coops nettsider og som fyller bestemte kriterier. Google samler ikke personlig identifiserbare data fra ditt besøk til sine domener, bortsett fra informasjon som du frivillig leverer.

Les mer om hvordan du kan hindre Google fra å registrere ditt adferdsmønster her. Om du vil lese mer om Googles retningslinjer for personvern kan du lese det her. Noen Google cookies kan slettes etter noen få minutter, andre etter flere år.

Facebook
Vi bruker informasjonskapsler og lignende teknologi for å vise annonser på og utenfor Facebooks tjenester. Du kan justere annonseinnstillingene hvis du ønsker å kontrollere og administrere hva slags annonser du ser på Facebook. Les mer om Facebooks retningslinjer for personvern. Noen Facebook cookies kan vare i flere år. Hvis du ikke ønsker dette, må du derfor selv slette dem fra nettleseren.

Netlife 
Netlife setter informasjonskapsler for å spore brukere som frivillig svarer på brukerundersøkelser på våre nettsider. Vi kjører tidvis brukerundersøkelser for å samle tilbakemeldinger fra våre brukere. Netlife-cookies slettes når Coop ikke lenger har behov for dem.

Hotjar
Analyseverktøyet Hotjar setter informasjonskapsler som samler informasjon om hvordan brukerne oppfører seg på siden. Informasjonen brukes av Coop for å forstå kundene bedre. Hotjar og Coop lagrer informasjonen.

Windows cloud platform
Informasjonskapselen lagrer hvilken server en bruker ble sendt til og sørger for balanse ved lasting av siden ved at en bruker blir sendt til samme server for hver forespørsel eller bevegelse som brukeren gjør på siden. Det er altså nettsiden, og Windows systemet i samsvar med serverne, som bruker denne informasjonskapselen for å fungere optimalt og for å sørge for balanse i sine systemer. Informasjonskapselen utgår når du avslutter økten.

EPI server informasjonskapsler
Vår websideleverandør EPI server bruker informasjonskapsler for å sikre at nettsiden fungerer optimalt. EPI server bruker informasjonskapsler til å passe på at ulike variabler er like gjennom en hel økt for en bruker. For hver bruker settes også en midlertidig økt-id for å binde sammen ditt besøk på flere sider for å forstå ditt brukermønster og gi deg en bedre brukeropplevelse. Eksempelvis kan vi forstå hvilken butikk du liker best og gir deg mer informasjon om denne. Denne informasjonskapselen utgår når du avslutter nettleserøkten.

 

 

Nettsidens eier og kontaktinfo

Coop Nordland SA

City Nord
Stormyra
8008 BODØ

Telefon: 75 50 80 00

E-post: nordland@coop.no

Orgnr. 946 231 819
 

Coop Nordland SA jobber til enhver tid med å følge gjeldende regelverk for personvern. Om du har spørsmål er du velkommen til å kontakte oss på nordland@coop.no eller telefon 75 50 80 00.